Η πρακτική των πληρωμένων βραβείων που αγοράζονται από ιδιωτικές εταιρείες και παρουσιάζονται σαν βραβεία από την Google και το Facebook είναι εξαιρετικά προβληματική για πολλούς λόγους και είναι διαχρονική τάση παραπλάνησης αφού δεν υπάρχει στην ουσία επιτροπή αξιολόγησης ή θεσμός διαγωνισμού με πραγματικές αναφορές πελατών.
Ας δούμε γιατί:
Παραπλάνηση: Τα πληρωμένα βραβεία δίνουν την ψευδαίσθηση ότι μια επιχείρηση είναι ανεξάρτητα αναγνωρισμένη ως εξαιρετική, ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για αγορασμένο τίτλο. Αυτό παραπλανά τους πελάτες και υπονομεύει την εμπιστοσύνη τους.
Αθέμιτος ανταγωνισμός: Οι επιχειρήσεις που ξοδεύουν χρήματα για ψεύτικα βραβεία αποκτούν άδικο πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών τους που δεν το κάνουν.
Αξιοπιστία: Η αξιοπιστία των πραγματικών βραβείων υπονομεύεται. Όταν όλο και περισσότερες επιχειρήσεις αγοράζουν βραβεία, δυσκολεύει τους καταναλωτές να ξεχωρίσουν ποιος αξίζει πραγματικά την αναγνώριση.
Ηθικά προβλήματα: Η αγορά βραβείων είναι μια αθέμιτη πρακτική που θέτει ηθικά ερωτήματα.
Τα βραβεία διάκρισης που βλέπουμε γεμάτα τα μαγαζιά σε κάδρα, σταντ, σημαίες, περγαμηνές κ.α. πλέον έχουν διευρυνθεί και αφορούν από μια καφετέρια, ένα σουβλατζίδικο, ένα κρεοπωλείο, ένα studio περιποίησης, ένα γραφείο έως και ένα συνεργείο, φαρμακείο ή και γραφείο τελετών !
Ανεξάρτητες ιδιωτικές εταιρείες παράγουν κάθε χρόνο βραβεία σε εκατοντάδες τομείς και καλούν τον επιχειρηματία να τα αποκτήσει πληρώνοντας το αντίτιμο. Πλέον δεν είναι μυστικό αφού φθάνουν μαγαζιά να έχουν σε κοινή θέα 10-15 πλακέτες βραβείων top γεύσης και καλύτερης επιχείρησης για τον αντίστοιχο χρόνο που αναγράφει η κάθε πλακέτα ή κάδρο.
Η επικοινωνία και προσέγγιση
Η επαφή με την βραβευμένη επιχείρηση γίνεται μέσω τηλεφώνου με το λεκτικό βραβευτήκατε στον τομέα τάδε. Άμεσα η ψυχολογία του επιχειρηματία αναπτερώνεται και είναι έτοιμος να ακούσει το στάνταρτ κείμενο της τηλεφωνήτριας.
Σε περίπου 30″ έχει επιβάλλει την πώληση και έχει κλείσει την συμφωνία για την αποστολή με αντικαταβολή.
Ο μηχανισμός αξιολόγησης
Οι μηχανισμοί αξιολόγησης είναι όπως λένε ένας περίπλοκος αλγόριθμος που διαβάζει τις κριτικές από την google, facebook και όπου αλλού υπάρχουν κριτικές και βγάζει τον πρώτο ή τον καλύτερο. Φυσικά υπάρχουν πολλοί καλύτεροι και πρώτοι για να μπορεί η κάθε εταιρεία να επιβιώνει.
Η επίδραση στην ψυχολογία του κοινού
Πριν από 5-10 χρόνια υπήρχε μια αρκετά μεγάλη ανάγκη της αγοράς για τέτοιου είδους βραβεύσεις και το κοινό ήταν έτοιμο να αποδεχτεί βραβεία για την επιχειρήση που προτιμά. Σήμερα με την εξέλιξη του διαδικτύου, την αμεσότητα και την πολύ παραπλάνηση οι χρήστες / πελάτες πλέον έχουν γυρίσει την πλάτη στις τεμπέλες βράβευσης αφού ήδη γνωρίζουν ότι είναι από μη αναγνωρισμένο οργανισμό και επίσης γύρισαν την πλάτη στις κριτικές facebook και tripadvisor.
Οι κριτικές των χαρτών Google είναι το πιο δυνατό χαρτί για κάθε χρήστη / πελάτη για μια επιχείριση ή ένα προορισμό. Η δύναμη της αξιολόγησης για ένα μέρος με αυστηρά κριτήρια είναι το κλειδί της επιτυχίας και για τους χρήστες και για τις επιχειρήσεις.
Οι πελάτες / χρήστες δεν μπορούν να πειστούν βλέποντας το ίδιο βραβείο πρωτιάς σε πολλές επιχειρήσεις και έχουν καταλάβει ότι αυτό δεν μπορεί να ισχύει.
Πως αποκτά πραγματικό βραβείο μια επιχείρηση;
Διαγωνισμοί όπως τα βραβεία made in Greece / Χρυσοί σκούφοι (για εστιατόρια) και άλλοι πραγματοποιούνται με ΑΙΤΗΣΗ από τον ενδιαφερόμενο συμμετοχής με χρηματική συνδρομή. Οι αξιολογήσεις γίνονται από ειδική επιτροπή και όχι από τις κριτικές της google και του facebook. Συνήθως συμμετέχουν λίγες επιχειρήσεις αφού το αντίτιμο συμμετοχής είναι αρκετά ακριβό και οι νικητές σε κάθε κατηγορία είναι 1-2-3 όπως στους αγώνες.
Συνοψίζοντας:
Τα πληρωμένα βραβεία δεν φέρνουν τίποτα θετικό για τον πελάτη και την αγορά, ενώ μπορούν να προκαλέσουν σημαντική ζημιά στην εικόνα μιας επιχείρησης μακροπρόθεσμα.
Τι μπορούν να κάνουν οι πελάτες:
Να είναι επιφυλακτικοί για τα βραβεία που ανακοινώνουν οι επιχειρήσεις.
Να αναζητούν ανεξάρτητες κριτικές και αξιολογήσεις όπως το Google Maps για να ανακαλύπτουν την ποιότητα.
Τι μπορούν να κάνουν οι επιχειρήσεις:
- Να διερευνούν την κάθε απόφαση για προώθηση της επιχείρησης είτε λέγετε βραβείο είτε διαφήμιση και να μην παίρνουν αποφάσεις γρήγορες και δια τηλεφώνου διότι θα μπορούσαν να πετάξουν χρήματα εύκολα και να δημιουργήσουν πρόβλημα αξιοπιστίας στην επιχείρησή τους.
Σημαντικό:
Η αξία μιας επιχείρησης πρέπει να βασίζεται στην ποιότητα των προϊόντων ή των υπηρεσιών της και στην ικανοποίηση των πελατών της, όχι σε πληρωμένα βραβεία.
Και μπράβο στις εταιρείες πώλησης βραβείων που μετά 10 χρόνια καταφέρνουν και γεμίζουν τα μαγαζιά ακόμα με πλακέτες πρωτιάς !